Monday 26 November 2012

✿ Sebaik-baik sedekah...



 
Apakah ciri-ciri sebaik-baik sedekah ???

1- Sedekah yang diberi secara sembunyi-sembunyi - Hinggakan tangan kiri tidak tahu apa yang diberi oleh tangan kanan.Sedekah yang disembunyikn lebih berkat dengan darjat yang ikhlas.

Allah berfirman : Kalau kamu zahirkan sedekah-sedekah itu ( secara langsung ),maka yang demikian itu adalah lebih baik ( kerana menjadi contoh yang baik ).Dan kamu sembunyikan sedekah itu serta kamu berikan orang fakir miskin,maka itu adalah lebih  baik bagi kamu.

2- Sedekah yang diberikan sewaktu masih hidup dan kuat - Berbanding sedekah yang diberikan selepas mati atau ketika sakit dan sedang nazak.Sebagaimana sabda Rasulullah,mafhumnya : 
" Sebaik baik sedekah ialah dalam kamu keadaan sihat , tamak dalam mengharapkan kekayaan dan takutkan kefakiran.Jangan kamu tangguhkan sehingga nyawa berada di halkum lalu kamu berkata 
' Ini untuk si polan dan ini untuk si polan.' Sedangkan ia memang hak si polan." 
( Riwayat Al-Bukhari Muslim )

3- Sedekah setelah menunaikan perkara yang wajib.

4- Sedekah yang merupakan hasil titik peluh sendiri.

5- Sedekah kepada golongan yang berhak ikut prioriti seperti nafkah ke atas anak-anak,kaum kerabat,jiran tetangga,sahabat handaidan sedekah kepada jalan Allah...

6- Sedekah jariah yang pahalanya terus mengalir walaupun telah  meninggal dunia selama mana sedekahnya itu dimanfaatkan oleh semua.



( Majalah Solusi )

No comments:

Post a Comment