Tuesday 26 June 2012

✿• Kasih ibu jari...

Lima jari sedang berbual tentang keistimewaan masing-masing......

Jari telunjuk : Lihatlah aku sekali aku tunjuk saje semua akan patuh akan arahan aku.
                       Bertape berkuasenye aku.

Jari hantu : Ah...aku plak jari yang paling tinggi bertape hebatnye berbanding kalian aku lebih
                  menonjol.Tiade siape yang menandingiku.

Jari manis : Jike begitu,aku jauh lebih hebat.Lihatlah bertape indahnye jari manis yang sentiase di
                   sarungkan cincin bertahtahkan emas dan berlian indahnye cantiknye aku.

Jari kelingking : Ingat wahai jari-jari sekalian tanpe jari kelingkingku yang runcing ini,kalian tidak
                           akan berase sempurna.Walaupun aku kecil dan pendek tapi melengkapkan
                           kesempurnaan kalian!

Jari ibu : Oh...hampir anakanda terlupa ibu memegang identiti cap jari ibu sangat berharga nilainya!
              Sangat laku di atas kertas sebagi bukti pengenalan diri..Wahai anak - anakku,tahukkah
              kalian apakah keistimewaanku..???

Jari kelingking : Ya ibu.Ibu jari sentiasa memberikan semangat & dorongan.Tanda bagus sangat
                           sinonim dangan ibu jari.Thumbs up..!!!

Ibu jari : Biar pun bukan letaknya cincin belah rotan,ibu jari tetap kekal dengan sifatnya.Pentingnya
               sebagai pengenalan identiti itulah sifat induk.Juga pendorongyang setia kasih dan
               sayangnya sangatlah terserlah.{Kate ibu jari sambil memeluk jari kelingking dengan
                penuh kasih sayang}

Cikgu : Jadilah seperti resmi padi.Semakin berisi semakin tunduk.Sebagai insan hendaklah tawaduk.
             mengaku hamba hendaklah rukuk siapa pun kita kasihlah kepada induk.{Kata cikgu sambil menunjukkan 5 jari yang sedang berbual sebentar tadi}

Murid : Cikgu boleh saya bertanya apa pula peranan bapa jari.
             {Kata murid itu dengan selamba tanpa segan pilu}

Cikgu : Awak pernah rasa penangan nenek jari tak.{Marah cikgu itu sambil mengetuk meja
             muridnya}

Murid : Ta...ta...tak lagi cikgu..!!! {Murid itu jawab dalam ketakutan apabila dimarah oleh cikgu}

(^____^) v...

No comments:

Post a Comment